Pécel város hivatalos honlapja. Az oldal tartalma feltöltés alatt.

23.1 C° Pécel 2024. június 22. szombat
2023 június 12.

Közeledik a nyár, közlekedjünk okosan!


Horvath Tibor 2

Kedves Péceliek!

A nyár közeledtével egyre többen keresnek meg, teljesen jogosan, hogy tegyük biztonságosabbá Pécel közlekedését. Számos helyre szeretnének kijelölt gyalogos-átkelőhelyet, mert „miből tart felfesteni pár csíkot”.

A „zebrák” felfestését is számos jogszabály szabályozza, így sajnos nem arról van szó, hogy nem fordítunk pénzt a költségvetésünkből pár „csík” felfestésére. Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM-rendelet 23.1 pontja meghatározza, hogy: „Gyalogos-átkelőhelyet az úton csak olyan helyen szabad kijelölni, ahol a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet és az azon áthaladó gyalogosokat az úton közlekedő járművezetők – napszaktól függetlenül – legalább 50 méter távolságból felismerhetik.” Gyalogos-átkelőhelyet kizárólag szilárd burkolatú úton lehet kijelölni. A KM-rendelethez Forgalomszabályozási műszaki szabályzat (röviden: FMSZ) címmel melléklet is tartozik, mely előírja, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhely mindkét végéhez szilárd burkolatú járdának kell vezetnie (az áthaladni szándékozó gyalogosok várakozására szolgáló felületet ugyancsak szilárd burkolattal kell ellátni). Ezenfelül a kijelölt gyalogos-átkelőhely térségében az út közvilágításának meg kell felelnie a vonatkozó szabvány szerinti megvilágítási előírásoknak. Gyalogos-átkelőhelyet szigorú szabályok mellett terveztetni kell, a kivitelezést követően a műszaki ellenőri munka következik, és a közlekedési hatóság engedélye szükséges egy új gyalogos-átkelőhely kijelöléséhez, forgalomba helyezéséhez. Tehát nem csupán pár liter festék áráról van szó. Gyalogos-átkelőhelyet nem szabad kijelölni beláthatatlan útkanyarulatban, közvilágítás nélküli útszakaszon, autóbusz járdasziget nélküli megállóhelyén és előtte 15 méteren belül, valamint a megálló jármű végétől számított 5 méteren belül. Ebből körvonalazódik, hogy hiába szeretnénk többek közt a városközpontban található élelmiszerüzlet és piactér közé gyalogátkelőt létesíteni, nem kapnánk rá engedélyt a buszmegállók miatt. A kijelölt gyalogos-átkelőhely térségében sebességkorlátozást jelzőtáblával, valamint záróvonallal is jelzett előzési tilalmat kell elrendelni, továbbá kötelező a „Gyalogosátkelés” veszélyt jelző tábla elhelyezése. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyre további útburkolati jelekkel is fel kell hívni a figyelmet. A Rákóczi út felújítása során tervezünk létesíteni két új gyalogos-átkelőhelyet. Ez is bizonyítja, hogy fontosnak tartjuk a biztonságos közlekedést, és a rendelkezésünkre álló lehetőségeket teljes mértékben kiaknázzuk ezzel kapcsolatban is. Számtalan alkalommal keresnek meg azzal is, hogy telepítsünk traffipaxot valahová, mert az autósok veszélyes sebességgel száguldoznak. A fővárosi kerületekben most előszeretettel telepítik ezeket a készülékeket a közlekedésbiztonság megőrzése érdekében. A biztonság véleményem szerint is az egyik legfontosabb dolog az egészség mellett, ez nem is lehet kérdés. Azonban ezek a traffiboxok és új traffipaxok nem oldanak meg semmit sem. Azon túl, hogy látszatintézkedésnek tartom őket, a beruházás képviselő-testületi döntés előkészítését igényli, mivel egy-egy traffibox telepítése akár a 10 milliós nagyságrendet is elérheti, miközben a bírság nem önkormányzati bevétel. Tehát amellett, hogy gazdasági szempontból sosem térülne meg, szinte lehetetlen kigazdálkodni az árát. Húsz-harminc helyre is telepíthetnénk, akkor is maradna még legalább egy olyan, ahol szükség lenne rá. A felelős közlekedés rajtunk, embereken múlik!

A Rákóczi út várható felújításán túl még két örömhírrel szolgálhatok a pécelieknek. Befejeződtek a Petőfi utca 1. szám alatt található új kutak kivitelezési munkálatai. A kutak telepítése az engedélyeztetési fázisba lépett, ezt követően rákötik azokat az ivóvízhálózatunkra. Ez nagy könnyebbséget jelent majd a Pécelen élőknek, de továbbra is arra kérek mindenkit, hogy takarékoskodjon az ivóvízzel, hisz a vízbázisunk korlátozott, és nagyon száraz nyarak követik egymást. Közel egy éve tartanak a folyamatos tárgyalások a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a kivitelező cég és DPMV Zrt. szakembereivel a Baross utcai patakhíd felújítási munkálataival kapcsolatban. A járda alatt futó vízfőnyomócső megerősítését követően, előreláthatólag a július folyamán, megkezdődhet az érintett járdaszakasz és a hozzá csatlakozó útburkolati rész megerősítése, felújítása.

Sikeresen lezajlott a Péceli Túrakerékpáros Egylet-Cseuz Ördögei és a PIOK Petőfi Sándor Általános Iskola szervezésében a 32. Csunya-kupa, melynek keretében a megszokott versenyeken és programokon kívül megrendeztek egy 30 kilométeres terepkerékpár-versenyt is. Köszönöm a szervezőknek, Bozóki Györgynek, Papp Gergelynek, Seres Krisztinának és a PIOK Petőfi Sándor Általános Iskola tanárainak a munkájukat, idén is egy rendkívül színvonalas programmal örvendeztettek meg bennünket. Hálás vagyok a Péceli Parnasszus Alapítvány közhasznú nonprofit szervezetnek, személy szerint Fábián Lászlónénak és Erdős Szabolcsnak, az Értéktár Bizottság tagjának is, amiért ennyire szívükön viselik a péceli Ráday-kastély sorsát. Személyes egyeztetésünket követően felvettük a kapcsolatot dr. Szűcs Lajos országgyűlési képviselővel, aki továbbra is segítő figyelemmel kíséri városunkat, és azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a vonatkozó jogszabályok felülvizsgálata várható, így a továbbiakban még számos egyeztetésre számíthatunk, melyeknek a közeljövőben remélhetően pozitív eredménye lesz városunkra nézve. Köszönöm a péceli civil szerveződéseknek, hogy elszántan segítik a Pécelért folytatott munkámat.

A kezdeti nehézségek ellenére szépen fejlődik Pécel, sok pozitív dolog is történik városunkkal, haladjuk tovább együtt a változás útján.

Üdvözlettel, Horváth Tibor polgármester